Digitalt kartarkiv for Oskar Sandberg
|
Logg inn
Alle brukere
|
Språk:
Norsk
Česky
Dansk
Deutsch
Eesti
English
Español
Français
Italiano
Magyar
Norsk
Polski
Português
Русский
Svenska
Türkçe
Український
|
DOMA 3.0.10
<< Tilbake
<< Jukola, sträcka 3 (18.06.2022)
|
WMTBOC 2022, Middle, Men, Part 2 (15.08.2022) >>
WMTBOC 2022, Middle, Men, Part 1 (15.07.2022)
Kategori:
MTB-O
Kart/område:
Dammsjön
Arrangør:
Säterbygdens OK & OK Kåre
Land:
Sverige
Disiplin:
Medel
Etappe:
19.9 km
Resultat
Dags att summera ett tre år långt kart- och banläggningsprojekt.
Säterbygden fick hösten 2018 frågan om att tillsammans med OK Kåre arrangera VM i MTB-O. Efter lite betänketid och några styrelsevändor senare tackade vi ja med "kravet" om att få arrangera medel- och stafett. Fanns egentligen bara Dammsjön som aktuell karta och där hade vi efter att ha arrangerat SM 2016 och Svenska Cupen 2018 utvärderat att området lämpar sig bäst för kortare och mer tekniskt krävande distanser. Ett flertal andra dalaklubbar tillfrågades om att samarrangera men det var bara Kvarnsveden som tackade ja och de tog ansvar över start och karantän.
En ansökan senare (Falun & Säter stod mot Idre i ansökningsprocessen) och vi hade fått mästerskapet. Lite ovetandes om vad som väntade tog jag på mig både kartritning och banläggning för distanserna i Säter.
Omkring 700 arbetstimmar senare är karta och banor redo för tävling. Varit en lång och rätt tuff process. Så här i efterhand känns det som att både SOFT och IOF har en del att förbättra kring sitt kontrollarbete. Att rita en MTB-O karta enligt norm kan jag köpa är en arbetsgång där kartritaren kör sitt race eftersom det blir 100 olika kartor av 100 olika kartritare. Det viktiga är att vara konsekvent och kunna "motivera" avvikelser från normen om dessa skulle uppstå. I Dammsjön fanns det bra grundmaterial i form av OL-karta från Kartsam och det stora jobbet var att konvertera kartan och klassificera stigar. Tycker att jag hade en bra dialog med kartkontrollant Anders Thomasson och nationella kontrollanten Magnus Blåudd. Blev en del avvikelser från norm men detta ansåg vi var okej. Största frågetecknet från min sida var hur mycket jag kunde frångå normen och vilka symboler jag skulle dölja eller inte. Som orienterare är jag kanske skadad av att vilja visa för mycket vid sidan om stigarna. Normen säger att detta är okej men vid geningsförbud, vilket det var på VM, minskar detta endast läsbarheten. Slutade med att så gott som allt som fick döljas doldes.
En annan sak som slagit mig under jobbet med kartan är hur mycket som faktiskt förändas under tre års tid på ett område. Framförallt stigar som tillkommer och vegetation som förändras. Från att ha varit en helt nyritad OL-karta 2019 var jag tvungen att nu under våren gå över alla hyggen för att se om dessa fortfarande kunde klassas som halvöppen mark. Gränsfall på en del, vilket aldrig ändrades på tävlingskartan...
Kring banläggningen hade jag däremot hoppats på att det funnits någon form av checklista att utgå från. Det dök efter arbetets gång upp nya saker att tänka på, som om de kommunicerats eller funnits på print i ett tidigare skede hade kunnat undvika onödigt ändringsarbete. Till exempel vad man måste tänka på för en bra streamingproduktion, hur många radiokontroller som behövs, hur långt det "får" vara från karantän till start, etc. Många punkter som inte går att hitta i några regler eller direktiv, men som ställer till en del huvudbry när IOF-kontrollanten anser att detta bör korrigeras några månader innan start. Detta samtidigt som jag själv ansåg att banorna var färdiga.
Det svåraste under hela banläggningsprocessen var att bestämma startplats. Det slutgiltiga valet var ett av sju olika alternativ där avgörandet blev att startplatsen gick att använda även för publiktävlingarna utan att försämra möjligheterna till bra VM-banor. Då jag ritade kartan parallellt med banläggningen hade jag stenkoll på vilka områden som borde undvikas. Startplatsen gjorde det möjligt att utnyttja området optimalt. Med karantän i Solvarbo bystuga lyckades vi även lura bort de flesta tävlandens gissning om var starten skulle vara. 2,8 kilometer till start gjorde att alla banförslag jag sett från landslagen utgått från parkeringen vid Dammsjön.
Finland VM-förberedelser
Här kommer en kort analys av herrarnas del 1.
GPS
K1 - Vägvalssträcka. Ansåg att detta var okej då åkarna har en minut på sig att stoppa in kartan i kartstället. Fyra olika huvudalternativ. Snabbast var vänster efter startpunkten för att sedan åka förbi kontrollen och ta den söder ifrån. Jan Hazek snabbast på 3:09. Skiljde ca 30 mot långsammaste vägvalet vilket var att zick-zacka under strecket.
K2 - Åkerna får välja om de ska ta gropen och få prickstigen eller åka långt runt. De som åker runt tappar mycket tid. Får man farten med sig kan man rulla upp för halva backen ur gropen. Del två av sträckan var vänster runt eller höger ner mot sjön - båda var likvärdiga.
K3 - Vänster eller rakt på? Båda är lika snabba. Viktiga är att få farten med sig till nästa kontroll.
K4 - Sträcka för att lägga upp för K5. Tre alternativ. Klart snabbast vänster för de har farten med sig.
K5 - Många alternativa varianter. Snabbast någon form av rakt på där man slipper snäva korsningar. Fjärdeplacerade Vojtech Ludvik lägger troligtvis bort medaljen på att backa ut höger hela vägen runt. Tappar en minut.
K6 - Fyra huvudalternativ. Rakt på genom sommarstugeområdet snabbast. Skiljde ca 20 sekunder mellan snabbast och långsammast.
K7 - Hitta ut till stora körvägen. Genomförande i början och slutet av sträckan. Minst 20 sekunders tidstapp för de som inte tar körvägen.
K8 - Tre alternativ. Sandtaget uteslöts tidigt som område för att minimera slumpmomentet med sandstigar som inte gick att cykla på. Endast herrarnas K8 där sandtaget använts till ett vägval där det gick att ta vänster på prickstig svagt utför. Snabbast var faktiskt Simon Brändli rakt på. Majoriteten körde dock runt höger och tappade endast ett fåtal sekunder på detta.
K9 - Transport.
K10 - Höger eller vänster? Viktigt med genomförande och få farten med sig.
K11 - Transport till radio.
K12 - Uppläggning för långsträcka.
K13 - Tyvärr väldigt liten variaton på banans längsta sträcka. Många som säkrade upp genom att ta vänster runt. Endast den slutgiltiga segraren Krystof Bogar tog rakt på och var även snabbast på sträckan. Skiljde ca 10 sekunder.
K14 - Transport till radio.
K15 - Vilka vågar forcera backen rakt på? Vojtech Ludvik gör det och tappar ytterligare 15 sekunder på medaljtrion.
K16 - Transport till TV-kontroll.
Analys av K17 till mål kommer i del 2.
Vis kommentarer
Skjul kommentarer
(
0
)
Skriv ny kommentar
Navn:
E-post:
Lagre